Egy lehetséges megoldás

Mutatunk egy elég jó gyakorlati megoldást, mi a képen szereplő információkkal látjuk el a rendezvények résztvevőit, ha épp rendezvényfotózást vállalunk. 
Facebook
LinkedIn
Email
Illusztráció: Merosus

Örökzöld téma a rendezvényfotózás. Sok kérdést kapunk tőletek mi is, amikben arról érdeklődtök:

  • Hogyan tájékoztassátok rendezvényfotózás előtt, alatt, után a résztvevőket a fotózásról?
  • Mennyi tájékoztatás az elég?
  • Mi az, amit biztosan elolvasnak a résztvevők?
  • Életszerű-e többoldalas tájékoztatással sétálgatni fotósként a tömegben?
  • Életszerű-e a bejárathoz egy többoldalas tájékoztatást kihelyezni?
  • Emlékezni fog rá a résztvevő, hogy kihez fordulhat, ha később szeretné töröltetni a felvételeket?

A javaslatainkat nem elméletben gyártjuk. Teszteltük a gyakorlatban a különböző megoldásokat és figyeltük, mások hogyan csinálják. Ahány rendezvény, annyiféle megoldás, ami logikus, hiszen változnak a körülmények is.

Amit mi teszünk a saját rendezvényeinken: a regisztrációs pulthoz / bejárathoz kihelyezünk egy rövid tájékoztatást (összefoglalót). De minden esetben van egy részletesebb tájékoztatásunk is, amely már a konkrét rendezvény hirdetésekor elérhető a honlapunkon.

Biztonsági tartalékként képeslap méretű kártyákat osztunk a legfontosabb információkkal a résztvevőknek. Ezt elsősorban azoknak nyomjuk a kezébe, akiket a „tömegből” kiemelve fotózunk.

A saját gyakorlati megoldásaink kialakításakor nagyban támaszkodtunk a NAIH állásfoglalására.[1]

Eszerint a rendezvényen résztvevőket előzetesen, megfelelő formában, igazolhatóan tájékoztatni szükséges. A tájékoztatóban ki kell térni:

  • a felvételkészítésre (itt kérem fotózás történik),
  • annak jogalapjára (GDPR 6. cikk (1) bekezdés szerinti jogalapokból kell kiválasztani a megfelelőt),
  • ki, milyen célból teszi közzé vagy használja fel a felvételeket,
  • ki milyen címzettek részére adhatja át a felvételeket,
  • ki mennyi ideig kezelheti azokat.

Létezik a NAIH-nak egy korábbi állásfoglalása is, még a GDPR előtti időkből, amelyben a rendezvény megkezdése előtt egy szóbeli, vagy a rendezvényt hirdető felületen egy írásbeli rövid tájékoztatás nyújtását javasolja, mint elfogadható megoldást, ugyanis tényleg nem életszerű a mindenre kiterjedő tájékoztatás egy rendezvényen.[2]

Ebben a következő információk felsorolását várta el a hatóság:

  • ki az adatkezelő,
  • mi az adatkezelés célja,
  • hol érhetők el a felvételek,
  • milyen módon kérheti az érintett személy, hogy a felvételt ne hozzák nyilvánosságra,
  • miként van lehetőség a felvétel törlésére,
  • hol ismerhetik meg a részletes tájékoztatót.

Jól látható, hogy már a GDPR előtt is elég sok mindenről kellett volna tájékoztatni a rendezvények résztvevőit.

Ebből a kettőből gyúrtuk össze a képeslapjaink tartalmát, amelyet „emlékként” átnyújtunk a résztvevőknek. (Próbáltuk névjegykártya méretben is, de nem fér rá ilyen sok információ úgy, hogy még olvasható is legyen. Kétoldalasra vagy kinyithatóra azonban már akár ebben a pici méretben is.)

Minden táskában elfér, gyorsan elő lehet állítani és még reklámnak sem rossz.

FORRÁSOK

[1] NAIH/2018/3134/2/V

[2] NAIH/2016/1527/V.

 

Blog témák

További olvasnivaló