Örökzöld téma a rendezvényfotózás. Sok kérdést kapunk tőletek mi is, amikben arról érdeklődtök:
- Hogyan tájékoztassátok rendezvényfotózás előtt, alatt, után a résztvevőket a fotózásról?
- Mennyi tájékoztatás az elég?
- Mi az, amit biztosan elolvasnak a résztvevők?
- Életszerű-e többoldalas tájékoztatással sétálgatni fotósként a tömegben?
- Életszerű-e a bejárathoz egy többoldalas tájékoztatást kihelyezni?
- Emlékezni fog rá a résztvevő, hogy kihez fordulhat, ha később szeretné töröltetni a felvételeket?
A javaslatainkat nem elméletben gyártjuk. Teszteltük a gyakorlatban a különböző megoldásokat és figyeltük, mások hogyan csinálják. Ahány rendezvény, annyiféle megoldás, ami logikus, hiszen változnak a körülmények is.
Amit mi teszünk a saját rendezvényeinken: a regisztrációs pulthoz / bejárathoz kihelyezünk egy rövid tájékoztatást (összefoglalót). De minden esetben van egy részletesebb tájékoztatásunk is, amely már a konkrét rendezvény hirdetésekor elérhető a honlapunkon.
Biztonsági tartalékként képeslap méretű kártyákat osztunk a legfontosabb információkkal a résztvevőknek. Ezt elsősorban azoknak nyomjuk a kezébe, akiket a „tömegből” kiemelve fotózunk.
A saját gyakorlati megoldásaink kialakításakor nagyban támaszkodtunk a NAIH állásfoglalására.[1]
Eszerint a rendezvényen résztvevőket előzetesen, megfelelő formában, igazolhatóan tájékoztatni szükséges. A tájékoztatóban ki kell térni:
- a felvételkészítésre (itt kérem fotózás történik),
- annak jogalapjára (GDPR 6. cikk (1) bekezdés szerinti jogalapokból kell kiválasztani a megfelelőt),
- ki, milyen célból teszi közzé vagy használja fel a felvételeket,
- ki milyen címzettek részére adhatja át a felvételeket,
- ki mennyi ideig kezelheti azokat.
Létezik a NAIH-nak egy korábbi állásfoglalása is, még a GDPR előtti időkből, amelyben a rendezvény megkezdése előtt egy szóbeli, vagy a rendezvényt hirdető felületen egy írásbeli rövid tájékoztatás nyújtását javasolja, mint elfogadható megoldást, ugyanis tényleg nem életszerű a mindenre kiterjedő tájékoztatás egy rendezvényen.[2]
Ebben a következő információk felsorolását várta el a hatóság:
- ki az adatkezelő,
- mi az adatkezelés célja,
- hol érhetők el a felvételek,
- milyen módon kérheti az érintett személy, hogy a felvételt ne hozzák nyilvánosságra,
- miként van lehetőség a felvétel törlésére,
- hol ismerhetik meg a részletes tájékoztatót.
Jól látható, hogy már a GDPR előtt is elég sok mindenről kellett volna tájékoztatni a rendezvények résztvevőit.
Ebből a kettőből gyúrtuk össze a képeslapjaink tartalmát, amelyet „emlékként” átnyújtunk a résztvevőknek. (Próbáltuk névjegykártya méretben is, de nem fér rá ilyen sok információ úgy, hogy még olvasható is legyen. Kétoldalasra vagy kinyithatóra azonban már akár ebben a pici méretben is.)
Minden táskában elfér, gyorsan elő lehet állítani és még reklámnak sem rossz.