Hírek

Hírek

13 típushiba

13 típushiba


Garantáltan senki sem olvassa el az adatvédelmi tájékoztatódat, ha ezt a 13 hibát elköveted. Kivéve, aki ellenőriz téged, vagy kötekedni akar. 

Jó az neked, ha senki sem olvassa el? Aligha. Az a cél, hogy tényleges tájékoztatást nyújts, amelyből a magánszemélyek számára nyilvánvaló, hogy mikor és mit teszel az adataikkal. Így mérlegelni tudják, megadják-e neked és ha megadják az adatokat, az milyen következményekkel jár a privát szférájukra nézve.

Kit érdekel, hogy olvasható-e?

-        az ügyfeledet, aki belenéz, majd csalódottan bezárja (bizalomcsökkentésre első osztályú eszköz);

-        a konkurenciádat, aki azt tervezi, hogy adatvédelmi incidenst generál nálad;

-        a hatóságot, aki ellenőriz,

-        és téged, mert tudod, hogy felelős vagy a személyes adatokért, amelyek hozzád kerülnek.

Ha kiteszel egy túlbonyolított szöveget a honlapodra vagy a kezébe nyomod az ügyfelednek ugyanazt a zagyvaságot egy lépéssel sem kerülsz közelebb a bizalom növeléséhez.

Nézd át ezt az egyszerű listát, körülbelül így kell kinéznie a tájékoztatásnak!

1.      Nem elég a szóbeli tájékoztatás. Igazolnod kell, hogy megadtad a tájékoztatást, a szóbelit hogyan igazolod?

2.      Ne ismételd meg a jogszabályok szövegét! Aki akarja, úgyis elolvassa. A te tájékoztatód célja, hogy mindenki tisztában legyen a hozzád kerülő személyes adatai sorsával. Legyen könnyen érthető a szöveg, kerüld a többszörösen összetett mondatokat!

3.      A tájékoztatásod tartalma igazodjon az ügyfeleidhez! Például ne írj a futárszolgálatnak átadandó adatokról, ha nem is állsz kapcsolatban futárszolgálattal. Ugyanígy nem kell megemlítened a felhő alapú adattárolást, ha mindent a saját számítógépeden tárolsz.

4.      Ne rejtsd el a honlapon! Jól látható, könnyen felfedezhető helyre illeszd be!

5.      Használj példákat, amelyek segítik a megértést! Ehhez át kell gondolnod, milyen kérdések merülhetnek fel az ügyfeleidben.

Például: „Ha megadom a rendeléshez az e-mail címem, akkor hírleveleket küldenek?”, vagy „Ha szeretném törölni a webáruházban a regisztrációmat, megtehetem?”, illetve „Hol tárolják a személyi igazolványom másolatát?”

6.      Tagold a szöveget, emeld ki a címeket, fejezeteket, hogy gyorsan áttekinthető legyen!

7.      Az elérhetőségeidet feltétlenül tartalmazza. Cégneved, hivatalos levelezési címed, e-mail címed, telefonszámod, weblapod.

További adatokat is megadhatsz, belátásod szerint, például kapcsolattartó kolléga neve, elérhetősége, cégjegyzékszám, bármi, amit fontosnak tartasz.

Ne feledkezz meg a nyilatkozatról ennél a pontnál, hogy alapvetően írásban fogadhatod el az ügyfeleid rendelkezéseit. Például, ha valaki kikéri a nálad tárolt adatait, mert ellenőrizni szeretné, mit tudsz róla, ezzel biztosíthatod, hogy valóban az illetékes személynek küldöd meg az információkat. Telefonon csak általános felvilágosítást adj, kerüld a személyes adatok bemondását a telefonba!

8.      Szót kell ejtened a következőkről: milyen adatatokat kezelsz, miért kezeled, jogszabály kötelez-e a kezelésre vagy önkéntes hozzájárulás alapján történik, meddig kezeled, ki fér hozzá ezekhez a szervezeten belül (munkakör alapján). A sütikről se feledkezz meg!

9.      Átadod valakinek az adatokat? Pl. futárszolgálat, könyvelő, honlapkezelő, külső marketinges, más? Elérhetőséggel együtt mindenkit fel kell sorolni, akinek átadod az adatokat. Azt is oda kell írni, mit adsz át. Pl. „az XY futárszolgálatnak átadjuk a következő adatokat, azért, hogy csomagja biztosan megérkezzen: szállítási név, szállítási cím, telefonszám, e-mail cím.”.

10.   Hol tárolod az adatokat és hogyan véded? Felhőben, saját szerveren, külső adathordozón? Jelszó? Többlépcsős azonosítás?

11.   Mit tehet az ügyfeled a saját adataival kapcsolatban? Pl. felvilágosítást kérhet, törölheti vagy töröltetheti, javíthatja, hordozhatja… ezt részletezd, különben nem fogja tudni, hogyan tűnhet el a nyilvántartásodból.

12.   Ügyfeled úgy ítéli meg, hibáztál. Hol tehet panaszt? Nálad mindenképp, nem kell azonnal a hatósághoz szaladni. De mehet oda is, melyik is ez a hatóság? Sőt bírósághoz is fordulhat, na de melyikhez?

13.   Mikor vizsgáltad utoljára felül a tájékoztatóidat? Legalább évente javasolt, a mai nap például tökéletesen megfelelő arra, hogy vess rá egy pillantást.

Az adatvédelmi tájékoztatót az itt található részletes ajánlás alapján el tudod készíteni. Jelenleg nem ismert frissebb és aktualizált leírás.

Ha elakadsz a tájékoztató megírásában, itt tudsz ajánlatot kérni konzultációra.

 

 

A bejegyzéshez illusztrációként haszbált kép forrása: Merofotó