Hírek

Hírek

A hűség(kártya) ára

A hűség(kártya) ára


Törzsvásárlói kedvezmény, hűségkártya, pontgyűjtő kártyák, remarketing - át kell gondolni őket, de nem azért ami elterjedt a különböző felületeken.

 

Ezeket a marketing eszközöket minden alkalommal példaként sorolják fel a különböző szakértői anyagok, iránymutatások a profilalkotással kapcsolatban. 

Mi a profilalkotás? 

Személyes adatok automatizált kezelésének bármely olyan formája, amelynek során a személyes adatokat valamely természetes személyhez fűződő bizonyos személyes jellemzők értékelésére, különösen a munkahelyi teljesítményhez, gazdasági helyzethez, egészségi állapothoz, személyes preferenciákhoz, érdeklődéshez, megbízhatósághoz, viselkedéshez, tartózkodási helyhez vagy mozgáshoz kapcsolódó jellemzők elemzésére vagy előrejelzésére használják.

Eddig világos, ezek a marketing eszközök a profilalkotáshoz tartoznak.

 

Mi a következménye a profilalkotásnak? 

1. hatásvizsgálatot kell végezni,

2. adatvédelmi tisztviselőt kell kinevezni,

3. tájékoztatni kell az érintettet (az előzetes tájékoztatóidban).

 

Ebből vonták le nagyon sokan a következtetést, hogy aki ezekkel a marketing eszközökkel él, annak adatvédelmi tisztviselőt kell alkalmaznia. Van egy pontgyűjtő kártyád? Tisztviselőt neked! Kedvezményt adsz a törzsvásárlóidnak? Neked is! Remarketing? Ne feledkezz meg a tisztviselőről! 

 

Mi ezzel a probléma?

Több is.

1. Nem ennyire egyértelmű a helyzet. Akkor kell adatvédelmi tisztviselőt alkalmazni, ha a FŐ tevékenységi körödben végzed a profilalkotást (azaz a szisztematikus és rendszeres megfigyelést). Ha te egy nyelvtanár vagy, akkor a fő tevékenységed az oktatás. Ha kereskedő vagy, a fő tevékenységed a kereskedelmi tevékenység. Ha tanácsadó vagy, a fő tevékenységed a tanácsadás. 

2. A FŐ tevékenységet kiterjesztően kell értelmezni egy iránymutatás szerint, de csak azokat az egyéb tevékenységeket kell ide tartozónak tekinteni, amelyek szoros összefüggésben állnak a fő tevékenységgel, amelyek nélkül a fő tevékenység nem végezhető el eredményesen. Klasszikus példa erre a betegnyilvántartás, amely nélkül a kórház működése nem képzelhető el.

3. Az iránymutatás nem kötelező. Egy lehetséges és nagyon jó értelmezés. Kibocsátója a 29-es cikk alapján létrehozott Adatvédelmi Munkacsoport, amely hamarosan átalakul Európai Adatvédelmi Testületté. Az új testület vagy fenntartja ezt az iránymutatást, vagy újat bocsát ki.

4. A legtöbb pontgyűjtő vagy kedvezmény kártya esetén nem kezelünk személyes adatokat. Az 5+1 alkalmas akciósan vásárolt, papír alapú fitneszbérlet tehát nem ez a kategória. A név nélküli, bemutatóra szóló, papíralapú pontgyűjtő kártya ugyancsak nem.  

 

Mit tegyél most, hogy annyian, annyifélét mondanak?

1. A tájékoztatásról ne feledkezz meg, bármely marketing eszközt alkalmazod a fent felsoroltak közül, az szerepeljen a tájékoztatódban!

2. Ha más okból szeretnél adatvédelmi tisztviselőt alkalmazni, alkalmazz egyet!

3. Ha csak emiatt érezted magad rákényszerítve az adatvédelmi tisztviselő alkalmazására, tedd fel a következő kérdéseket:

  • Fő tevékenységem keretében, vagy azzal szorosan összefüggő tevékenységem keretében végzem a profilalkotást? Ha igen a válasz, végezz hatásvizsgálatot és vegyél fel egy adatvédelmi tisztviselőt!
  • Automatizált a profilalkotási rendszerem? Kezelek személyes adatokat a marketing eszközzel összefüggésben? Ha igen a válasz, hatásvizsgálatot kell tartanod.  

4. Ha nem veszel fel adatvédelmi tisztviselőt, dokumentáld, ahogy ebben a bejegyzésben javasoltuk. A fentieket másold le egyszerűen, mert benne van a mérlegelés és jól látható, miért jutottál erre a következtetésre.